13. 9. 2018

Laryngitída -postrach všetkých rodičov

56. ŽIVOT OBYČAJNEJ MATKY

     September! Mesiac, kedy prichádza jeseň a deti idú do škôlok. Mesiac, ktorý prináša veľa zmien v živote detí, či rodiny samotnej. Slniečko začína byť zubaté, snaží sa predrať cez nástrahy počasia, rána sú hmlisté a chladné, dni sú stále kratšie a kratšie a večery chladné. Maminy sa tešia, že konečne oddýchnu a svoje ratolestí pošlú do škôlky. Lenže s príchodom krásnej farebnej jesene prichádza aj usoplené a chorľavé obdobie plné bacilov a vírusov.
     Ako matka o tom viem svoje. S hmlistým, sychravým počasím útočí na deti LARYNGITÍDA. Laryngitída je vírusové infekčné ochorenie. Ide vlastne o zápal hrtana, ktorý zhoršuje priechodnosť dýchacích ciest. Dieťa sa dusí a nevie sa nadýchnuť. Dôležité je rýchlo zasiahnuť a podať prvú pomoc. Laryngitída postihuje deti do šesť rokov, je nebezpečná, pretože väčšinou prichádza v noci. Medzi prvé príznaky laryngitídy patrí problém s dýchaním, dieťa lapá po dychu, piská až chrčí. Hrdlo je silno zapálené. Pri rozprávaní je dieťa zachrípnuté, môže sa pridať kašeľ, nádcha i zvýšená teplota.

     "Akoby to bolo včera, keď sa Šimon v nočných hodinách prebudil, že sa nevie nadýchnuť. Doslova lapal po dychu. V pyžame s dieťaťom v deke sme utekali na pohotovosť. Ani sekundu sme nečakali! Nevedela som, čo sa deje! Naozaj! Veľmi sme sa vystrašili. Vtedy som prvýkrát počula o laryngitíde. V nemocnici si nás nechali tri dni. Šimon mal 2,5 roka a práve začal chodiť do škôlky. Vedela som, že prvý rok v škôlke je vlastne boj s chorobami, ale nevedela som, že to bude až také náročné."
Minulú jeseň sa všetko zopakovalo. To už som bola pripravená! Poobede som počula na Šimonovom hlase, že to príde. Veľmi dôležitým príznakom je zachrípnutie, chrapot až chýbanie hlasu. Bolo počuť ako sa mu hlas prediera, keď sa snažil rozprávať. Nešla som spať, čakala som. Ako prevenciu som zvolila dlhodobejšie podávanie vitamínu C,D (práškový z DM sa nám osvedčil najlepšie), izbu som poriadne vyvetrala, dala som mu dva vankúše, aby mal hlavu vyššie ako telo a pustila zvlhčovač vzduchu. Ale.... Aj tak k nám znova dorazila! Totižto, ak raz vaše dieťa laryngitídu dostane je veľmi pravdepodobné, že sa to bude opakovať.
Tentokrát som bola frajerka! S chladnou hlavou som dusiaceho syna obliekla, zabalila do deky a sadla s ním na balkón, kým nezačal pokojne dýchať. Dôležité je, aby dieťa neplakalo, pretože sa môže zvýrazniť opuch hrtana a zníži sa prívod vzduchu. Mal zvýšenú teplotu, podala som mu nurofen, zabalila som mu krk jazvečou masťou (môže byť aj olej), pustila zvlhčovač vzduchu a čakala, kým sa upokojí a zaspí. Pri spánku je dôležité, aby malo dieťa hlavu vyššie ako telo.
Vyčerpaná, zronená, sklamaná som hneď v tú noc objednala inhalátor, ktorý pomáha vdychovať vzduch priamo do pľúc. Šimon nemal vážnejšie komplikácie, zvládli sme to bez lekára. Neskôr sa pridružila nádcha a kašeľ, ktorý trval dosť dlho.  Odvtedy inhalujeme pravidelne a verím, že nám to pomôže vyhnúť sa tomuto ochoreniu.

Laryngitída je nebezpečná, treba sa jej báť, lebo môže ohroziť život dieťaťa, ale treba si predovšetkým zachovať chladnú hlavu a všetko sa dá zvládnuť.

Zhrnula som pár tipov, čo nám pomáha pri prekonaní tohto ochorenia, možno aj vám pomôžu.
ČO ROBIŤ PRI LARYNGITÍDE
1. Okamžite otvoriť okná alebo vziať dieťa von, aby dýchalo chladnejší vzduch.
2. Dať na krk olejový zábal.
3. Inhalovať.
4. Podať vlažné tekutiny.
5. Zvlhčovať vzduch.
6. Podať nurofen a sirup proti kašľu.

Pri ľahkej laryngitíde to zvládnete doma, ak nič nezaberie a Vaše dieťa stále nemôže dýchať, dusí sa, vyhľadajte lekára.

PREVENCIA je však oveľa dôležitejšia, a preto môžete:
- podávať vitamíny 
- pravidelne inhalovať
- zbytočne neprekúrovať byty
- nenechať dieťa v zafajčenom  prostredí, aj pasívne fajčenie dieťaťu škodí
- prechádzať sa na čerstvom vzduchu

   
     Verím, že vaše deti budú mať krásnu šantivú jeseň a laryngitída sa na vás bude len zdiaľky pozerať. Že všetky bacily a vírusy sa otočia na podpätky pri dverách a že si spoločne užijete krásne slnečné dni i hrejivé večery.
Ak nie, dúfam, že vám tieto informáce pomôžu.

Majte krásny deň

*m

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára